Begeleiding en beoordeling
In het ontwikkelingsperspectiefplan (OPP) beschrijven we voor elke leerling de benodigde ondersteuning om goed te kunnen leren en ontwikkelen. Ook staat in het plan welke dingen het leren makkelijker of moeilijker maken.
Met behulp van handelingsplannen plannen we doelen voor een bepaalde periode. Voor veel van de leerlingen uit de leerroutes 1 en 2 werken we volgens de zogenaamde LACCS methodiek. De ontwikkeling van de leerlingen volgens we in ons leerlingvolgsysteem.
Wat heeft je kind nodig?
In het OPP staat ook welke ondersteuning de leerling nodig heeft om goed te kunnen leren en ontwikkelen. Ook staat in het plan welke dingen het leren makkelijker of moeilijker maken. In het OPP staat ook beschreven in welke leerroute een leerling zit. Meerdere factoren zijn daarin bepalend. Zeker ook de mate van ondersteuning bepaalt de leerroute van de leerling.
Wat betekent dat voor de lessen?
Alle lessen die een kind volgt, hebben een doel. De mentor stelt doelen op voor iedere leerroute. Natuurlijk voor kennis, maar ook voor vaardigheden en gedrag. Op basis van de leerroute en de te behalen doelen plant de mentor de lessen en de organisatie daarvan. Ook de onderwijsondersteuners verzorgen lessen aan kleine groepjes leerlingen. We werken waar het kan groepsdoorbrekend.
Waar groeit je kind naartoe?
Zal je kind straks zelfstandig kunnen werken? Kan hij naar een vervolgopleiding? Of blijft begeleiding waarschijnlijk nodig en is er sprake van uitstroom naar een vorm van dagbesteding. We benoemen dit in het OPP.
Hoe doet je kind het in de praktijk op school?
We houden de planning voor het leren en ontwikkelen van je kind bij in een digitaal systeem. Zo zien we hoe de leerling zich daadwerkelijk ontwikkelt. Hierin staan de vorderingen, maar ook opmerkingen over gedrag.